Een blik achter de schermen van TUIG

TUIG zet grafisch en illustratief talent in de kijker. Dat doen ze op 13 en 14 december in c o r s o, met winterTUIG. Verwacht je aan een tweedaags feest waar illustratie en grafisch ontwerp centraal staan: expo’s, een zine-bibliotheek, workshops, een markt, een animatiefilm, stickers en tattoos. Medeoprichter Jens Dawn vertelt hoe TUIG ontstond en gunt ons een blik achter de schermen van dit experimentele platform voor lokale artiesten.

Hoe is TUIG begonnen? 

Jens: Ik ben grafisch ontwerper. Sinds 2013 heb ik een cowerkplek in het atelier van DOP platform in Borgerhout. Daar is ook een exporuimte waarvan ik curator ben en waar ik samen met Mila Van Goethem, striptekenaar en illustrator, sessies modeltekenen organiseerde. Zo leerden we veel lokaal talent kennen en organiseerden we een aantal expo’s. Alleen merkten we: mensen komen niet vanzelf naar een tentoonstelling van lokaal talent. Dus dachten we: als het publiek niet naar ons komt, brengen we de expo naar hen. Dat werd de TUIGkrant.

Als het publiek niet naar ons komt, brengen we de expo naar hen. Dat werd de TUIGkrant
Jens Dawn

Wat is TUIG vandaag? 

TUIG bestaat sinds 2019. We maken nog steeds die krant, maar organiseren ondertussen ook festivals met expo’s, markten en workshops. Die heten het TUIGfestival en winterTUIG. Mila en ik doen dat samen met een team van 10 à 12 gepassioneerde illustratoren en grafisch ontwerpers. Zij sturen mee het schip en helpen cureren, ontwerpen covers voor de TUIGkrant … We doen dit allemaal omdat we verliefd zijn op illustratie en grafisch ontwerp.

 
Hoe zijn TUIGfestival en winterTUIG precies ontstaan? 

De TUIGkrant groeide in populariteit. Tegelijk vroeg De Blikfabriek ons of we een markt rond illustratie en grafische vormgeving wilden organiseren. Dat pakten we meteen groots aan met de eerste TUIGmarkt. Al noem ik het liever geen markt — het is een beleving, een cultureel evenement.

Grafisch ontwerp en illustratie worden nog te vaak gezien als een business. Wij willen ze tonen als kunstvorm en als cultuur. Zo willen we culturele organisaties tonen hoeveel lokaal talent hier zit — en hoe dat hun ruimtes kan opvullen. c o r s o is daar de ideale plek voor.

Via TUIG geven we lokaal talent meer exposure. Daar krijgen ze nog te weinig de kans toe
Jens Dawn

Wat betekenen jullie voor lokaal talent?  

Via TUIG geven we lokaal talent meer exposure. Daar krijgen ze nog te weinig de kans toe. Daarom moedigen we zo veel mogelijk evenementen rond illustratie en grafisch ontwerp aan. Vaak draaien die expo’s om internationale namen, of om wedstrijden voor pas afgestudeerden. Dat stoorde Mila en mij al langer. Met TUIG breken we dat open. Illustratoren, striptekenaars, grafisch ontwerpers en drukkers mogen hun werk tonen, zolang het illustratief of figuratief is. Zo ontstaat er een mooie mix.

Via onze open calls in onze nieuwsbrief en op Instagram kunnen kunstenaars zich aanmelden. Het TUIGteam maakt dan een selectie. We selecteren niet ‘de besten’. We selecteren divers en uniek werk. En geven kansen aan talent dat nog nooit op de markt stond.” 

Dat is - denk ik - wat lokaal talent nog altijd nodig heeft. Zo'n duwtje in de rug. Door die evenementen zijn we een community geworden. Mensen komen naar ons met vragen over verloning, kunstenaarsstatuut, subsidiedossiers … Of omdat ze een idee willen lanceren.


TUIG doet het op veel vlakken anders. Vertel. 

Het kost exposanten vaak werk, tijd én geld om te exposeren. Op expo’s werken ze zelfs vrijwillig, net zoals curatoren trouwens. Wij willen juist dat het een evidentie wordt om exposanten te betalen voor hun werk op de expo. Dankzij subsidies kan TUIG een kleine vergoeding geven aan kunstenaars die de curator uitkiest. Én ze krijgen het drukwerk mee. Het werk én de opbrengst als ze het verkopen, blijven van hen.

Ook standhouders hoeven niets te betalen. En wat ze verdienen, mogen ze volledig houden. Zelfs als je nog niet veel werk hebt, of niets wil verkopen - maar het gewoon wil tonen - zijn ze welkom. Zo verlagen we de drempel voor talent dat geen ervaring heeft met exposeren en dat ook eens wil proberen.

Onze curatoren zijn illustratoren of grafisch ontwerpers die actief zijn in het TUIGteam en waar we al mee hebben samengewerkt. Zo leren ze meer over curatorschap én leren ze lokaal talent kennen.

Subsidies blijven om die redenen heel belangrijk. Daarnaast zoeken we ook sponsorships om nog meer kansen te creëren voor experiment. Zo kregen standhouders vóór het festival een cadeaubon om gratis stickers te laten drukken, die ze dan konden verkopen of weggeven.

Onze expo’s zijn er om te experimenteren: hoe tonen we werk? Hoe komen we ermee naar buiten?
Jens Dawn

Waarom vinden jullie experimenteren zo belangrijk? 

TUIG zal kunstwerken nooit simpelweg aan de muur hangen. Dat wordt zo vaak gedaan. Onze expo’s zijn er om te experimenteren: hoe tonen we werk? Hoe komen we ermee naar buiten? Met werk op grote kartonnen cut-outs, gigantische vlaggen en ballonnen maken we er een echt feest van.

In de opleiding leer je niet exposeren of een werk belichten. Daarom stellen wij meestal een format voor aan de artiest en zorgen we voor het drukwerk. Vaak is het groter of op een ander materiaal dan ze zelf verwachten. Dat vinden we juist leuk. TUIG mag geen formule worden die zich te veel herhaalt. Ook wij blijven experimenteren en leren bij van elk evenement.
 

Wat kunnen mensen verwachten van winterTUIG op 14 en 15 december? 

Heel de buurt is welkom op dit tweedaagse feest in c o r s o. Op de drie verdiepingen zal van alles te doen zijn rond print en grafische vormgeving. Met als overkoepelend thema de kleur roze. Wij vragen 4 euro inkom, inclusief de workshops. En je gaat naar huis met een TUIGsticker, ontworpen door een illustrator.

We willen blijven verrassen en experimenteren, bijvoorbeeld met concepten als Pecha Kucha of karaokemodeltekenen. Voor winterTUIG voorzien we ook een jongerenaanbod. Want ook zij zijn welkom op ons feest. 

Natuurlijk komen er ook veel concepten en workshops terug: onze mini stickerexpo, het animatieparlement, tattoo-artiesten, zeefdrukworkshop Bring Your Own T-shirt en de TUIGmarkt met standhouders.

Er zijn ook expo’s te zien. En de zine-bibliotheek. Zines zijn boekjes, uitgegeven door de illustrator of grafische vormgever zelf. Het heeft geen ISBN-nummer en is daarom niet te vinden in een bibliotheek. TUIG cureert de zines waarvan wij denken dat die meer gelezen moeten worden. 

Het is elke keer een feest! Je gaat sowieso FOMO krijgen als je er niet bij bent. Dus kom zeker af!

Kijk op www.tuig.rocks of instagram.com/tuig.rocks.  

tekst: Shari Lima Marques

za 13 dec | 11u & zo 14 dec | 11u

winterTUIG

Tuig